söndag 13 januari 2008

Länsbiblioteket

Hej igen skrivarvänner!

Jag vill berätta att den 31 januari kommer vi i Gloria Mundi att finnas på Länsbiblioteket i Östersund för att träffa just dej! Vi kommer att prata skrivande och vi kommer att läsa lite grann. Svara på frågor också!!! Så ladda när ni kommer, så svarar vi så gott vi kan!
31 januari alltså på kvällen - tider har jag inte fått än - det är Jengel förlag som administrerar.

Idag är det måndag morgon, en sån där underbar morgon då jag skrivit mina morgonsidor. Det innebär att jag börjar dagen med att lyfta fram min skrivbok, ta min penna och så börjar jag skriva. Inte är morgonsidorna direkt någon dagbok, inget sätt att recensera mig själv eller redovisa mina dagar. I stället skriver jag det som först faller mig in. Eller om inget faller mig in så skriver jag kanske: "Jag vet inte vad jag ska skriva, jag vet inte vad jag ska skriva, jag vet inte vad jag ska skriva..." och sen kommer nästa tanke. Och så är jag igång. I morse började mina morgonsidor sålunda:
" Jag älskar mina sovrumsgardiner. De är så lekfulla och ändå så vackra. Gröna, saftiga blad blandat med rosa kaniner, blå ugglor och härliga rådjur. Gula fåglar ser jag också. Gult är en färg jag verkligen alltid har älskat. Min mamma sydde alltid kläder i gult till mig och jag minns min gulrosiga nylonklänning från när jag var... ja, vad var jag? 6 år kanske? Och min första examensklänning från det jag gick ut 1-an i Fränsta. Den var med vit botten och små gula rosor, med puffärm och rynkad kjol. Mamma sydde den och prydde den med lila band och små lila rosetter. Å så fin jag var......"

Vad syftar morgonsidorna till? Är det något värt att hålla på så här? Ja, och åter ja! Det som händer är att min hjärna börjar komma igång, skrivandet flödar och så leder det ena till det andra. Att skriva regelbundet gör att mitt professionella skrivande får stöd, så att jag redan är i gång då jag sätter mig för att fortsätta på min roman. Dessutom får jag ofta, ofta idéer till min roman, en romanfigur dyker upp, en händelse får form, ett minne dyker upp som jag kan använda. Mina morgonsidor visar jag aldrig för någon, men efter en tid kan jag själv utvärdera dem. Då använder jag ofta överstrykningspennor i olika färger. Ljusblått för "nya idéer", gult för "personliga insikter" etc etc.

Jag vill slå ett slag för Morgonsidorna - för dej som vill skriva och har svårt att komma igång!
Nu ska jag sätta igång och jobba, klockan är snart 8. Dags att ägna tiden åt något helt annat, något som ger en inkomst. Ibland funderar jag på om jag inte ska söka jobb på nåt lager eller så, så att jag får använda min hjärna till att tänka på skrivande hela tiden. Att ha ett hjärn-ansträngande arbete - som då jag utbildar andra - innebär också att min hjärna är mycket upptagen med jobbet nästan hela tiden. Då blir det lite tid över för skrivandet. Men jag kämpar på och jag ger inte upp!

Ses vi den 31 januari? Hoppas det! ´Måndagskram från Maud

2 kommentarer:

Maria Flink sa...

Snygg blogg! påminner om Bodil Malmstens i stil och den gillar jag skarpt! Lycka till med er blogg och ert skrivande som är så trevligt att ta del av.

önskar Maria Flink

GloriaMundi sa...

Hej Maria - kul att se dej på bloggen! Ja Bodil du - det är en pärla det. Vet du att hon är hos Malou på Efter 10 på fredag?! Kram Maud